Články

Novinky a zajímavosti o zdravé výživě

Spánek – Proč je pro nás tak důležitý?

Kromě správně vyváženého jídelníčku a pravidelné tělesné aktivity je pro nás důležitý i spánek. Nejen že podporuje imunitu, (jak už jsme sedozvěděli v článku „Jak posílit svou imunitu“), ale také nás chrání před vznikem cukrovky a snižuje rizika mnoha onemocnění. Posiluje nám výkonnost, zlepšuje náladu, a dokonce zastává svou roli při hubnutí.

Kvalitní spánek se příznivě projevuje pro naší duševní i tělesnou rovnováhu a hlavně zdraví. Není tomu divu, když prospíme asi třetinu až čtvrtinu našeho života.

Už jste určitě slyšeli nebo četli mnoho rad, jak zkvalitnit svůj spánek. Naučte se vytvářet podmínky pro kvalitní noční odpočinek. Pro představu Vám v tomto článku přináším hned několik rad, které nejsou náročné, pro zajištění kvalitního spánku. Pojďme si tedy ukázat pár příkladů jak na to.

1. Spěte za úplné tmy

Tím myslím a doporučuji v místnosti, ve které spíte, zatáhnout závěsy či žaluzie, abyste poskytli pro své tělo a spánek absolutní tmu a nerušila Vás třeba světla z pouličních lamp.

Během spánku za tmy je totiž produkován spánkový hormon melatonin a serotonin. Melatonin zmírňuje nedostatek spánku, posiluje organismus a také nám pomáhá snižovat hladinu kortizolu, což je hormon stresu. Serotonin nám zajišťuje dobrou životní pohodu a má také mimo jiné za následek to, jak se dennodenně cítíme. Mnoho lidí z příčiny nedostatečné hladiny serotoninu může pociťovat únavu, úzkost, špatnou náladu či stres, proto je důležité si dopřávat kvalitní odpočinek a spánek, protože díky příznivé hladině serotoninu v těle bude vaše nálada hned lepší.

2. Vyhněte se těžkým pokrmům před spánkem

Poslední jídlo dne, před spánkem, by nemělo zahrnovat potraviny, která jsou pro náš trávicí trakt obtížněji stravitelné. Pro lepší představu uvádím třeba houby. Určitě je vhodné omezit mimo jiné i konzumaci dráždivých a smažených jídel, energetických nápojů, kávy či dokonce alkoholu.

Rozhodně nezapomínejte i na vysoce zpracované potraviny, pochutiny, které obsahují ne zcela příznivé nasycené mastné kyseliny a vyšší obsah soli, ale i na sladkosti, které jsou naopak bohaté na rychlé a jednoduché cukry. Proto je lepší, když poslední pokrm dne bude připraven pomocí vhodné technologické úpravy, třeba dušením, pečením nebo přípravou na páře.

3. Relaxujte

I když to není v některých případech možné, tím myslím třeba práci na směny, snažte se vyhnat všechny povinnosti z hlavy a dopřejte si dostatečný klid a pohodu před ulehnutím do postele. Zajděte si po večeři na krátkou procházku, která vám může pomoci s rychlejším trávením a pobyt na čerstvém vzduchu vám prospěje.

Nezatěžujte tělo ve večerních hodinách náročnou zvýšenou tělesnou aktivitou, a proto si raději zkuste zacvičit jógu, která je velmi relaxační anebo vyzkoušejte různá dechová cvičení.

4. Počítač a mobil vyměňte za knihu

Není vhodné ani sledování televize před spánkem. Světlo z této elektroniky narušuje kvalitní spánek a tělo se kvůli němu přestane chystat ke spánku. To může v některém případě zapříčinit nespavost, nekvalitní spánek nebo horší usínání a také sníženou produkci spánkových hormonů.

Dostatečný a kvalitní spánek je důležitý nejen pro regeneraci organismu, ale také pro duševní a tělesnou pohodu. Pokud máte pocit, že Vašemu spánku něco chybí, zkuste se dlouhodobě řídit těmito jednoduchými tipy a naučte se správně odpočívat i relaxovat.

Nikola Káchová, studentka nutriční terapie

Začnete žít zdravě

Potřebujete se s námi spojit? Chcete si domluvit schůzku? Nebo si jen nevíte s něčím rady? Kontaktujte nás a naši specialisté vám rádi pomohou.

Napište nám
Zavolejte nám

+420 725 548 789

Navštivte nás

Lékařský dům Géčko
České Vrbné 2403
České Budějovice 370 11

Navštivte také:

Centrum pohybových aktivit