Články

Novinky a zajímavosti o zdravé výživě

Pitný režim– na co si dát pozor a jak naopak nápoje v létě zpestřit?

Pitný režim– na co si dát pozor a jak naopak nápoje v létě zpestřit?

Pravidelný pitný režim je jedním ze základních pilířů zdravého životního stylu. Nicméně je tu léto a s ním plno příjemných letních radovánek, ke kterým patří i různé drinky, alkoholické nápoje či sladké limonády. Každý jistě ze zkušenosti víme, že vysoké teploty a sladká chuť nápojů, nás přímo nabádají k tomu, nezůstat u jednoho drinku. Avšak tyto nápoje s sebou přináší právě i rizika, a to v podobě jejich vysoké energetické hodnoty a množství cukru.

Lidské tělo je z cca 60 % tvořeno vodou. V našem těle dochází ke ztrátám tekutin neustále, a tak je potřeba pravidelným pitným režimem tyto ztráty kompenzovat. Ideální je během dne vypít od 1,5 – 3 l (může být i více) a to v závislosti na naší míře pocení, fyziologické potřebě, pohybové aktivitě, teplotě vzduchu atd.

Jaké nápoje ideálně zařadit během Vašeho dne, abyste nenarušili redukci hmotnosti?

  1. Přidejte bylinky do vody

Přiznejme si, že každému z nás po nějaké době zkrátka běžná voda jakoby přestane chutnat. Co s tím? Ideální volbou je pořídit si bylinky, které můžete mít doma na kuchyňské lince nebo na Vaší zahrádce. Kdykoliv tak budete mít potřebu Váš pitný řežim zpestřit čajem, natrháte si bylinky jako třeba mátu, rozmarýn, levanduli a vodu si jimi ochutíte.

  1. Mražené ovoce

Mrazák často ukrývá různé poklady. V létě mohou být jistou výhrou různé mražené plody ovoce. Vyzkoušet můžete mražené maliny, rybíz nebo borůvky. Vodu Vám plody příjemně ochladí a na závěr si rozmrzlé ovoce i sníte.

  1. Domácí ledový čaj

Uvařte si konev Vašeho oblíbeného čaje a nechte čaj zchladit. Nápoj můžete zpestřit přidáním citronu, limetky a bylin v podobě máty, meduňky. Pokud byste chtěli čaj osladit, doporučujeme čekankový sirup. Do vychladlého čaje dejte kostky ledu a letní osvěžení máte raz dva.

  1. Zelenina a ovoce nejen na talíři

Zeleninu a ovoce známe převážně na talíři jako doplněk k našim hlavním jídlům nebo svačině. Co takhle ale vyzkoušet je v nápoji? Za vyzkoušení stojí oloupaná okurka, kostky melounu, kuličky hroznového vína nebo plátky grepu. Uvidíte, že Vám nápoj brzy zachutná, a ne jedna návštěva Vám pochválí, jaký nápoj jim servírujete.

Na co si naopak v létě dát pozor?

  1. Alkoholické drinky

Alkoholické drinky v podobě nápojů jako je Cuba Libre, Sex on the beach nebo Pina Colada, představují v létě pomyslnou hrozbu. Určitě máme na sobě samých vyzkoušeno, že dáme-li si drink, neodcházíme po jednom, ale drinků padne více. V tu chvíli je energetický příjem a příjem cukru z nápojů vysoký. S touto skutečností bychom v rámci našeho celkového denního příjmu měli počítat. Pokud se stane, že si jednou za čas večer s drinky dopřejeme a ideálně bujarý večer vykompenzujeme následně intenzivním pohybem, je vše v nejlepším pořádku. Pakliže by takových večerů bylo více a pohyb bychom žádný nezařadili, měli bychom s přibývajícími kilogramy pomalu, ale jistě počítat.

  1. Nealko piva

Nealkoholická piva lákají především ženy, a to svou sladkou chutí. Možná v nás dokonce nálepka 0% alkoholu vyvolává pocit, že se jedná o zdravější verzi piva, a tak si jich můžeme přes léto dovolit více. Ale pozor! Jedno ochucené pivo má v průměru 5-8 kostek cukru! Běžný neochucený birell má ale pouze 2,5 kostky cukru. I tady tedy rozvažujte, jaký typ pivka si večer dáte.

  1. Domácí limonády a ledové čaje

Restaurace a kavárny nás lákají na domácí ledový čaj, nebo domácí limonádu. Jen málokdo ale dělá limonádu a čaj ze slíbených surovin, a tak často obsluha přichází s nápojem plným sirupu a kusy ovoce. Zkuste si tedy ledový čaj nebo limonádu dávat tam, kde doopravdy víte, že vám na stůl připutuje kvalitní nápoj, bez zbytečně přidaného cukru navíc.

Na pitný režim je potřeba neustále myslet a v parných dnech se hlídat, abychom vypili pro nás potřebné množství a předešli tak komplikacím z nedostatečného pitného režimu. I nápoje ale mají energetickou hodnotu. Jestli se tak snažíte o redukci hmotnosti, nebo si hmotnost chcete třeba i jen udržet, je vhodné přemýšlet i nad pitným režimem – co za nápoj volím, kolik ho vypiji nebo jak často si nápoj dávám. Volte tedy se zdravým rozumem v hrsti.

Mgr. Zuzana Arnoštová, nutriční specialistka

Začnete žít zdravě

Potřebujete se s námi spojit? Chcete si domluvit schůzku? Nebo si jen nevíte s něčím rady? Kontaktujte nás a naši specialisté vám rádi pomohou.

Napište nám
Zavolejte nám

+420 725 548 789

Navštivte nás

Lékařský dům Géčko
České Vrbné 2403
České Budějovice 370 11

Navštivte také:

Centrum pohybových aktivit