Pestrý a nutričně vyvážený jídelníček při redukčním režimu

Pestré složení stravy
Pestrý a vyvážený jídelníček

Jednoho dne se rozhodneme, že by náš jídelníček potřeboval ozdravět a zpestřit a my bychom potřebovali zhubnout. Ale jak na to? Co vše mohu jíst, aby byl jídelníček stále tzv. „zdravý“?

Nabídka potravin je opravdu velmi rozsáhlá, a pokud nemáme žádná omezení v jídelníčku z důvodu zdravotních obtíží, měli bychom z široké nabídky potravin volit vše a jednotlivé potraviny tak prostřídat.

Každý z nás by měl dodržovat určitá pravidla správného stravování bez ohledu na to, zdali chceme nebo nechceme hubnout. Jídelníček každého z nás by měl mít tzv. preventivní charakter před mnohými civilizačními onemocněními. Tak se na ta pravidla pojďme podívat!

  • Snažte se jíst pravidelně. U každého z nás může pravidelnost znamenat jinou frekvenci zařazení jídel během dne. Pro některé z nás to může doopravdy znamenat jíst 3x denně, ale pro některé z nás i 5x denně. Záleží na délce našeho dne, tedy době vstávání a době uložení ke spánku, jestli máme chutě nebo hlad a také na zvyku, kolikrát jsme jedli doposud.
  • Dodržujte pitný režim. Volte neslazené nápoje – nejlépe čistou vodu, jemně perlivou vodu, čaj, kávu. Slazené nápoje volte pouze jako zpestření pitného režimu. Za den bychom měli vypít cca 1,5-2 l denně.
  • Zařazujte kvalitní přílohy a pečivo. Určitě ve svém jídelníčku nevynechávejte brambory, rýži, těstoviny a pečivo. Z příloh můžete vyzkoušet zařadit i bulgur, jáhly, pohanku a mnoho dalších. Pečivo nevybírejte zásadně dle barvy, ale podle posypu – žádoucí je obsah semen nebo vloček.
  • Jezte dostatek zeleniny a ovoce. Zelenina má nízkou energetickou hodnotu, dostatek vlákniny, vitaminů a minerálních látek. Za den bychom měli sníst min. 300 g. Ovoce má taktéž dostatek vitaminů, minerálních látek, vlákniny, ale obsahuje i cukr. Denně bychom měli sníst 200 g.
  • Nezapomínejte v jídelníčku na kvalitní bílkoviny – netučné maso, kvalitní uzeniny s vysokým obsahem masa, vejce, ryby. Důležité je každý den zařazovat i mléko a polotučné mléčné výrobky (sýry, jogurty, zakysané mléčné výrobky).
  • Každý týden zařaďte do jídelníčku luštěniny. Ty mohou být v podobě příloh, polévek, pomazánek nebo salátů. Vyzkoušejte i méně nadýmavé druhy jako je červená nebo černá čočka.
  • Během týdně bychom měli mít 2x týdně ryby. Jednou týdně bychom měli mít rybu čerstvou a jednou týdně můžeme zvolit i rybu konzervovanou.
  • Omezte ve svém jídelníčku množství sladkostí, slaností a fast foodů.
  • Pokuste se snížit obsah soli a při přípravě jídel volte spíše kvalitní koření a bylinky.
  • A především čtěte obaly potravin, ať víte, co si kupujete!
  • Pravidelně se hýbejte – nejlépe 3-4x týdně, alespoň 40 minut. Jako pohyb můžete zvolit chůzi, nordic walking, jízdu na kole nebo kruhové tréninky. S vhodným pohybem si nechte poradit od odborníků a pohyb dělejte s radostí.

A nezapomínejte!

„Neexistuje nezdravá potravina, ale pouze nezdravé množství.“

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*